Moje porady

Niedobór żelaza - grupy ryzyka

Czy poza osobami na diecie wegetariańskiej są osoby, u których może wystąpić niedobór żelaza?

Niedobór żelaza w organizmie może wynikać z czterech powodów – niedoboru żelaza w diecie (jak np. w przypadku diety wegetariańskiej i wegańskiej), utraty krwi, zwiększonego zapotrzebowania przy niedostatecznej podaży (np. w czasie ciąży, laktacji, okresu dojrzewania) oraz z powodu nieprawidłowego wchłaniania z przewodu pokarmowego, które może być spowodowane m.in. zmniejszoną kwaśnością soku żołądkowego, chorobą Leśniowskiego i Crohna oraz dietą ubogą w białko i bogatą w składniki upośledzające wchłanianie żelaza.
Poza wegetarianami i weganami do grupy ryzyka niedoboru żelaza zalicza się także m.in. regularnych dawców krwi, kobiety uprawiające sport oraz biegaczy długodystansowych, u których obniżenie zawartości żelaza we krwi spowodowane jest hemolizą, czyli rozpadem erytrocytów w wyniku wielokrotnego uderzania stopami o podłoże.

Woda mineralna czy źródlana?

Od jakiegoś czasu staram się wyrabiać nawyk picia wody i zastanawiam się, czy wybierać wodę mineralną czy źródlaną. Która z nich jest lepsza dla osoby aktywnej fizycznie?

Wody mineralne w porównaniu do wód źródlanych zawierają zdecydowanie więcej składników mineralnych potrzebnych naszemu organizmowi - są to m.in. kationy wapnia, magnezu, potasu, sodu oraz aniony wodorowęglanowe, siarczanowe czy chlorkowe. Jeśli Pani aktywność jest na umiarkowanym poziomie wówczas warto wybierać wody średniozmineralizowane, natomiast w przypadku wysiłków intensywnych lub podczas upałów można sięgać po wody wysokozmineralizowane ze względu na większą utratę pierwiastków z potem.

Należy jednak pamiętać, że osoby z nadciśnieniem czy skłonnością do obrzęków powinny stosować wody niskosodowe.

Jak jeść słodycze?

Uwielbiam słodycze, staram się je ograniczać, ale nie zawsze mi to wychodzi. Na co powinnam zwrócić uwagę?

Kiedy nachodzi nas wielka chęć na słodycze i naprawdę nie możemy się już powstrzymać najlepiej będzie przynajmniej skupić się na delektowaniu smakiem - nieraz nawet nie zdajemy sobie sprawy, ile kalorii dostarczamy sobie w kilku niewielkich pralinkach i ciasteczkach, a jedząc powoli dajemy szansę organizmowi na szybsze zaspokojenie potrzeby słodkiego smaku. W aspekcie zdrowia czy utrzymania masy ciała najbardziej niekorzystne jest częste spożywanie słodyczy - np. codzienne zjadanie kilku cukierków/kostek czekolady jest bardziej szkodliwe, niż zjedzenie tabliczki czekolady raz w tygodniu. Jeżeli mamy ochotę zjeść coś słodkiego, to najkorzystniej zrobić to po wybranym posiłku w ciągu dnia, a nie na pusty żołądek lub między posiłkami. Najlepiej unikać jedzenia słodyczy wieczorem i w dni, kiedy nasza aktywność fizyczna jest niewielka. W zmniejszeniu ochoty na słodycze pomagają m.in. koktajle czy sorbety owocowe i same owoce, należy jednak pamiętać, że przestawienie się ze smaku słodkiego pochodzącego ze słodyczy na smak słodki z owoców może wymagać czasu i cierpliwości ;) Powodzenia!

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ