15 Marz

Witamina D a sport

Witamina D, kojarzona głównie z regulowaniem gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz zapobieganiem krzywicy i osteomalacji (rozmiękczaniu kości), jest istotna także w aspekcie aktywności fizycznej, gdyż oddziałuje na funkcjonowanie mięśni, układu endokrynnego, immunologicznego, a także bierze udział w regulacji syntezy i rozpadu białek.

Witamina D może chronić przed urazami i złamaniami przeciążeniowymi. Objawem jej niedoboru bywa często słabość mięśniowa, stąd też suplementacja może być korzystna u osób borykających się z bolesnością mięśni, oznakami przetrenowania i kontuzjami. Wykazano związek między stężeniem witaminy D a zmniejszeniem odczynu zapalnego oraz przyspieszeniem procesu rehabilitacji.

Badania sugerują, że w celu optymalizacji procesów adaptacyjnych po treningu, stężenie witaminy D we krwi powinno wynosić powyżej 32-40 ng/ml. Obniżony poziom witaminy D we krwi (20-30 ng/ml) i niedobór witaminy D (<20 ng/ml) dotyczy szczególnie osób trenujących zazwyczaj w zamkniętych pomieszczeniach i mieszkających w rejonach świata znajdujących się powyżej 35° szerokości geograficznej, gdyż głównym źródłem witaminy D w organizmie jest synteza ze znajdującego się w skórze 7-dehydrocholesterolu pod wpływem promieniowania słonecznego. Ilość wytworzonej w ten sposób witaminy zależy m.in. od czasu ekspozycji na słońce i pigmentacji skóry (u osób o ciemnej karnacji częściej obserwuje się niedobór). Warto zatem oznaczyć stężenie witaminy D we krwi i w razie potrzeby wdrożyć jej suplementację.

Piśmiennictwo:

  1. Ogan D, Pritchett K. Vitamin D and the Athlete: Risks, Recommendations, and Benefits. Nutrients. 2013 May 28; 5(6): 1856-68
  2. Larson-Meyer DE, Willis KS.  Vitamin D and  Athletes. Curr  Sports Med Rep 2010; 9(4): 220-226
  3. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics, Dietitians of Canada, and the American College of Sports Medicine: Nutrition and Athletic Performance. J Acad Nutr Diet 2016; Mar, 116 (3): 501-28

Twój komentarz




POKAŻ