14 Luty

Masa ciała a skład ciała

Dlaczego oprócz pomiaru masy ciała warto sprawdzić skład ciała? Jak wygląda analiza składu ciała i w jaki sposób się do niej przygotować?

Pomiar masy ciała z wykorzystaniem wagi dostarcza jedynie informacji o sumie masy białek, tłuszczu, wody i masy kostnej, natomiast analiza składu ciała umożliwia oszacowanie zawartości wymienionych składowych ciała. Ma to znaczenie ze względu na fakt, że dwie osoby tej samej płci i wzroście mogą mieć taką samą masę ciała, a różną zawartość np. tkanki tłuszczowej i mięśniowej. 

W moim gabinecie oferuję analizę składu ciała nieinwazyjną metodą bioimpedancji elektrycznej (BIA), która polega na wykorzystaniu różnej oporności tkanek na prąd elektryczny o niskim natężeniu przesyłanym pomiędzy ośmioma elektrodami na stopach i dłoniach. Tkanka beztłuszczowa (czyli m.in. mięśnie, narządy wewnętrzne, krew) zawierająca wodę jest dobrym przewodnikiem prądu w przeciwieństwie do tkanki tłuszczowej, dlatego możliwe jest oszacowanie zawartości tych składowych w organizmie. Dzięki analizie składu ciała możemy precyzyjniej określić cele terapii dietetycznej i skuteczniej monitorować jej przebieg.

Jak przygotować się do badania?

Metoda BIA wymaga zachowania pewnych zasad:

  1. W dniu pomiaru nie zakładaj długich rajstop, gdyż pomiar wykonywany jest boso (dotyczy kobiet). 
  2. Pomiar powinien odbywać się min. 3 godziny po posiłku.
  3. Do pomiaru należy przystąpić z pustym pęcherzem. Organizm nie może być ani mocno nawodniony, ani odwodniony.
  4. Pomiar powinien być wykonany minimum 3 godziny po wysiłku fizycznym (w przypadku bardzo intensywnego wysiłku lepiej zachować dłuższy odstęp, nawet >12 h).
  5. Najlepiej przystępować do pomiaru o podobnej porze dnia i w podobnych warunkach. W przypadku kobiet warto zwrócić uwagę na fazę cyklu, w której dokonywany jest pomiar. 

 

Twój komentarz




POKAŻ